5 клас українська література 
Класна робота
Павло Пичина "Гаї шумлять"
1. Перегляньте відео
2. Запишіть у зошит 
Тема твору: гармонійне поєднання краси рідної природи та почуттів ліричного героя. 
Ідея твору: захоплення гармонією людини і природи.
Основна думка: любити та оберігати природу рідного краю.

Рід літератури: лірика.
Жанр: вірш
Тематика: пейзажна лірика.

Художні засоби.
Епітети: іду зворушений, шепіт голублячий, жду співаючи, душі весело, нивами-приливами.
Метафори (персоніфікація, або уособлення):  гаї шумлять, хмарки біжать, дзвін гуде, думки пряде, мріє гай, горить-тремтить ріка.
Порівняння: купаючи мене, мов ластівку; неба край – як золото; мов золото-поколото, … ріка, як музика. 
Повтори: милуюся-дивуюся, нивами-приливами, співаючи-кохаючи, золото-поколото, горить-тремтить.
Асонанс (часте повторення голосних звуків): «Милуюся. Милуюся-дивуюся», «Над нивами. Над нивами-приливами», «Співаючи. Співаючи-кохаючи», «Ген неба край», «Як золото. Мов золото-поколото»

Кількість строф – чотири.
Вид строфи: семивірш (септима).
Гаї шумлять — 
я слухаю. 
Хмарки біжать — 
милуюся.
Милуюся-дивуюся,
Чого душі моїй
так весело.

Віршований розмір: двостопний ямб: двостопний – у рядку повних дві стопи (/), закономірність - ненаголошений склад чергується з наголошеним (U_). 
Га    |ї     |шум|лять — 
Я     | слу|ха   |ю. 
Хмар|ки   | бі  |жать — 
Ми   |лу   |ю   |ся.
Ми   |лу   |ю   |ся       |-ди|ву|ю|ся,
Чо   |го    | ду |ші       | мо|їй
Так  | ве  |се  |ло.

Схема ненаголошених (U) й наголошених (__) складів, стоп (/).
U_/ U _/  
U_/ UU/
U_/ U_/ 
U_/ UU/ U_/ UU/
UU/ U_/ U_/
U_/ UU/ 

Рими точні: шумлять – біжать, милуюся-дивуюся, гуде – пряде, нивами – приливами, іду – жду, зворушений – голублячий, співаючи – кохаючи, гай – край, золото – поколото, ріка - музика .

Римування: 
АБАББВГ
Гаї шумлять — 
я слухаю. 
Хмарки біжать — 
милуюся.
Милуюся-дивуюся,
Чого душі моїй
так весело.

АБАВВАБ
Гей, дзвін гуде — 
І здалеку.
Думки пряде — 
Над нивами.
Над нивами-приливами,
Купаючи мене, 
мов ластівку.

АБАБВВГБ
Я йду, іду —  
Зворушений. 
Когось все жду — 
Співаючи. 
Співаючи-кохаючи 
Під тихий шепіт трав 
голублячий. 

АБАВВГГ
Щось мріє гай — 
Над річкою. 
Ген неба край — 
Як золото.
Мов золото-поколото, 
Горить-тремтить ріка, 
як музика.

Зорові образи: гаї, хмарки, дзвін, ниви, ластівка, трави, річка, небокрай.
Слухові образи: шумлять гаї, гуде дзвін, співаю, шепіт трав, музика. 
Образи кольорів: золотий (небокрай).
3. Домашня роботи  
  1. Вивчити поезію напам'ять 
  2. Намалювати малюнки до поезій Павла Тичини.

Коментарі

Вчитися розом з учнями