8 клас українська мова
25 березня
Класна робота
Відокремлені члени речення
1. Повторимо вивчене. Виконайте тест.
Речення зі звертаннями і вставними словами
1. Знайти
речення, у якому звертання стоїть на початку.
А Ти зійди на гору,
брате, і поглянь на схід: стали світлі наші хати і просторий світ (Я. Колас).
Б О ліро
пушкінська, на світ увесь брини про зорі щастя (М. Ткач).
В Ми зберегли
тебе, вкраїнська мово, щоб лютий ворог не поранив
(П. Тичина).
Г Добридень, тату
мій і далі неосяжні, прийміть любов мою й тепло пісень моїх
(В. Симоненко).
2. Визначити
речення з поширеним звертанням.
А До тебе,
Україно, наша бездольная мати струна моя перша озветься
(Леся Українка).
Б Пригадайте, мамо,
те прощання край воріт, де сяяла роса (Д.
Павличко).
В Микито, знов
мою пораду ти забув і судиш про князів (І. Кочерга).
Г До тебе, мій
дорогий юний друже, приходять усе нові та нові книжки, які відкривають безмежні
обрії знань.
3. Знайти
речення зі вставним словосполученням.
А густий,
соковитий, запашний бур'ян з-під ніг слався, мені здавалося, до самого обрію (П. Панч).
Б Оце (одного
разу було свято й погода), сиділа стара Кармелиха коло своєї хати на призьбі, дивилася
у поле на шлях.
В Почуття підлого
переляку і жадоби жити (за всяку ціну жити!) змагалося з почуттям честі, з
почуттям самозбереження, важливішого, ніж збереження фізичне
( І. Багряний).
Г Чи тільки терни
на шляху знайду, чи стріну, може, де і квіт барвистий
(Леся Українка).
4. Знайти
речення, у яких вставні слова виражають упевненість.
А Безумовно, ти
хоч не феномен, але спритний чоловік (О.
Корнійчук),
Б Мені
тепер відкрилося, нарешті, що людина створена для любові, для кохання, для
зачарованості й захопленості.
В Живу, як
знаєте, я на хуторі, якраз на узліссі (Остап
Вишня).
Г Увечері,
справді, пішов дощ (Ю. Смолич).
5. У яких
реченнях допущено пунктуаційні помилки?
А О поле, й
дорога, і річка, й узлісся зелене! Ви в серці у мене
(Л. Первомайський).
Б О незвичайна,
чародійна мово, Хоч пронеслася молодість громово, Твій звук у мене в серці не
затих.
В О Львове батьку
мій камінний, знаю, Як мучила тебе страшна жада в бою, коли напасницька орда
Топтала й роздирала Русь безкраю (Д. Павличко).
Г За все тобі
спасибі, низький уклін о земле, наш уклін! (І.
Гончаренко).
6. Установити
відповідність між реченнями і типами вставних конструкцій, ужитих у них.
А Юні
друзі, ви, певна річ, полюбляєте мандри.
1 Вставне слово.
Б Література,
за висловом письменника, напо- 2 Вставне словосполучення.
внює ідеї плоттю й кров'ю
(І. Цюпа).
В В ім'я
миру і злагоди народів, напевне, кожний 3
Вставне речення.
із нас не пошкодує віддати розум і здібності,
віддати всі найкращі сили своєї душі
(О. Гончар).
Г А я
хвилинку виберу, скажу, про командира (отак
за першим спогадом і другий виплива): душа
у нього щира... (А. Малишко).
Д А ці
вміння розмовляти і слухати (як зазначає
більшість учених-психологів) дуже важливі
для
людини (З
журналу).
Е Мабуть,
не злічити всіх визначень сили і краси
народного поетичного слова (Г.
Бойко).
7. З'ясувати
відповідність між реченнями і типом вставних конструкцій за вираженням
ставлення мовця до повідомлюваного.
А Жахіть війни,
на щастя, ви не зазнали... 1 Активізація уваги.
(О. Гончар).
Б Мабуть,
передчуття розлуки властиве лю- 2
Вказівка на джерело повідомлення.
дині (І.
Цюпа).
В Зрештою,
навчання триває і після закін-
чення школи (І. Цюпа). 3 Послідовність викладу.
Г На материні
прохання, уявіть собі, ніхто
не зважає (О. Довженко). 4
Почуття.
Д Чигирин,
здається, глянув не в очі, 5
Невпевненість.
а в душу брата (М. Стельмах).
Е Тепер,
щоправда, досить булоголо і сум- 6 Упевненість.
но (І. Франко).
8. Відновити
текст, поширюючи речення вставними конструкціями з довідка. Визначити їхню
функцію.
Того літа
пощастило мені довідатися про те, чого раніше й
підозрювати не міг. Я
взнав від Миколки, що не тільки люди ходять у гості одне до одного, а й
дерева до дерев. Так,
верба в лузі ходить у гості до калини, і квітки вчащають у гості до квіток —
настурція до калачика, красоля до повитиці, матіола до березки, бо їм теж кортить
побути разом.
Комусь іншому я й не повірив би, але як
я міг не повірити Миколці Кострубі, у якого за Незмінного свідка завжди
виступав пес Боніфацій! (За Є.
Гуцалом).
Довідка:
наприклад, напевне, мабуть, скажімо, певне, гадаю.
9.
Скласти два речення так, щоб у першому слово
здавалося було вставним, а в
іншому – членом речення.
2. Новий матеріал. Перегляньте відео
3. Виконайте завдання
1.
«Синтаксична вікторина»
Першим
випробуванням на сьогоднішньому уроці буде синтаксична
вікторина. Тобто кожна група буде ставити запитання іншій із теми «Речення
із відокремленими членами». Найбільшу кількість балів отримає та група, яка
дасть найбільшу кількість правильних відповідей .
1. Які члени речення називаються відокремленими?
2. Які члени речення можуть відокремлюватися?
3. Коли відокремлюються поширені
означення?
4 .Коли відокремлюються поширені
прикладки?
5. Коли відокремлюються поширені
обставини?
6. Коли відокремлюються непоширені
означення?
7. Коли відокремлюються непоширені
прикладки?
8. Коли відокремлюються непоширені
обставини?
9. Коли не відокремлюється
обставина?
2. Із двох
речень складіть одне, зробивши присудок другого речення відокремленою
прикладкою.
1.
Запорізька Січ розрослася в могутню бойову силу. Запорізька Січ – козацька
вольниця.
2.
Особистість Сірка справляла величезне враження на сучасників, а ще більше на
нове покоління козаків. Сірко – воїн і непереможний герой.
3. Поширити
речення уточнюючими відокремленими членами речення.
1. Це було
влітку … .
2. Поволі …
пливе валка битим шляхом.
3. Ніч була
темна … .
4. Отут … зростала козацька вольниця.
4. Відредагувати
речення. Пояснити вживання розділових знаків, визначити вид відокремленого
члена.
· Перед малюнками
дітей, які були виставлені у залі, товпилися батьки.
· До мене
підійшов брат мого товариша, який був капітаном футбольної команди.
·
Обличчя
наших футболістів, які були замурзані, з побитими колінами, світилися радістю.
·
Поливаючи
клумбу нагрітою на сонці водою, квіти
гарно ростуть.
·
Під′їжджаючи
до лісу, несподівано вискочив вовк.
·
Додивившись
цікавий фільм, настав вечір.
4. Домашнє завдання
«Шифрувальник» (слайди 11, 12)
Закодувати
речення. Скласти цифровий ряд речень з відокремленими членами, користуючись
кодом:
1 –
відокремлене означення,
2 –
відокремлена прикладка,
3 –
відокремлена обставина,
4 –
відокремлений додаток,
5 –
відокремлений уточнюючий член
1.
А я не знаю нічого ніжнішого, окрім
берези.
2.
Над полем, у високості, співали
жайворонки.
3.
Я не знаю нічого ніжнішого, окрім
берези.
4.
Тепле повітря нагадувало собою
весняні ночі, переповнені вогкістю.
5.
Посеред нема, над самою головою,
ніжно золотилися хмари.
6.
Не чути ніякого голосу, крім
вівчарської трембіти на далекій полонині.
7.
Срібним маревом повиті, біля сіл
стоять тополі.
8.
Мандрувала загадкова весна, сонячна,
вітряна.
9.
Сонце, зупинившись посеред неба,
здавалося, уже не рухалося.
10. Завдяки райдузі, небо і земля поєдналися.
11. Мовчать каштани, стомлені і мляві.
12. Велична мелодія, швидко наростаючи і міцніючи,
розгорталася у могутнє гармонійне море.
7. «Хто швидше?»
Наступне
випробування: знайти відповідність між прикладом і правилом про відокремлення.
1.
Вітер, скотившись з гір у долину,
ховався по темних ярах і щось глухо бубонів високим скелям та глибоким ярам.
2.
Осяяні сонцем, гори сплять.
3.
Ні птиць, ні людей, окрім ясної
зірки в високості.
4.
Чиста, прозора, вона просвічувала
наскрізь.
5.
А поза тином, вибитим вітрами, жили
шляхи, і села, і міста.
6.
На порозі гість веселий – дощ
блакитний, весняний.
А Означення, що має додаткове
обставинне значення
Б Додаток із прийменником окрім
В Обставина, виражена
дієприслівниковим зворотом
Г Поширена прикладка, яка стоїть
після означуваного іменника
Д Означення стосується особового займенника
Е Поширене означення, яке стоїть
після означуваного слова
Коментарі
Дописати коментар