8 клас українська мова
30 березня
Класна робота
Відокремлені
означення
1. Перегляньте відео
2. Виконайте завдання
Яснозорий,
синьоокий, біло-блакитний, блідо-рожевий, жовтогарячий, золотисто-срібний,
швидкоплинний, веселково-сонячний, життєдайний, старий-престарий, пишно-зелені,
червонобокий.
2. Метод незакінчених речень. Закінчіть думку.
· Означення – це…
· Узгоджені означення – це…
· Дієприкметниковий зворот – це…
· Дієприкметниковий зворот виділяється
комами, якщо…
· На письмі дієприкметниковий зворот
виділяється комами, а у вимові…
Записати
речення. Підкреслити відокремлені означення. Визначити, які з них — узгоджені,
а які — неузгоджені.
Свій вибір обґрунтувати.
1. У
місті Умані біля палацу Потоцького зібралася сила-силенна панських екіпажів,
позолочених, з родинними гербами, розмальовані (П. Наніїв). 2. Хто з нас
не ласував ніжно-зеленими яблуками, смачними, соковитими, з жовтинкою? (Л.
Мацько). 3. Найбільшим дивом було містечко Мліїв — з безплатною школою та
лікарнею, з двома заводами, з чистими освітленими вулицями (Л. Мацько).
4. Таким учитель і піде в життя —
точним, логічним, послідовним, відповідальним за свою
справу (С. Плачинда). 5. Сам він, простий і доступний, добрий і щирий,
готовий був кинутися на допомогу першому зустрічному (Л. Іванникова). 6.
Понад тисячу чотириста пам’ятників та обелісків, установлених у містах і селах
Чернігівської області, увіковічують мужність і героїзм воїнів (М. Тищенко).
7. Перегук билин, народжених багато віків тому, звучить тут і понині (М.
Тищенко).
Означення відокремлюють, якщо
вони:
ü стосуються члена речення,
вираженого особовим займенником: Як вона там, бідолашна? (М.
Стельмах):
ü стоять після означуваного
слова-іменника, особливо якщо перед ним уже € означення: В небі, чистім і прозорім,
сонце сяє (М. Рильський ). Пік мороз в ту сніжну зиму, довгу і сувору
(Д.Луценко);
ü виражені дієприкметниковим
зворотом, що стоїть після означуваного слова: Ще спить земля, укутана снігами
(Д.Луценко):
ü виражені дієприкметниковим
зворотом або одиничним дієприкметником, що стоїть перед означуваним словом, але
має обставинно-причинове значення: Скуті кригою страшною, сплять
озера і гаї (Олександр Олесь). Здивований, хлопець постояв ще трохи, а потім
рушив (Є. Гуцало).
Поширені означення, виражені
дієприкметниковими зворотами, що стоять перед означуваним іменником і не мають
додаткових обставинних відтінків значення, не відокремлюють: Стоять налиті сонцем дні (М.
Луків).
Якщо поширене чи непоширене
означення відірване від означуваного слова іншими членами речення, його
відокремлюємо незалежно від місця розташування в реченні: І ми пішли, палкі, веселозорі
(А. Малишко).
4. Творче моделювання
Із
поданих пар простих речень за зразком змоделювати речення, ускладнені
відокремленими означеннями. Указати на умови відокремлення.
Зразок.
Заходимо
до напівосвітленого храму. Храм сповнений музикою органа (О. Балабко). — Заходимо до напівосвітленого храму, сповненого музикою органа.
1.
Чорний верх робив поставу княгині Ольги врочистою і стрункою. Цей верх був
розшитий білими перлами (Р. Іванченко). 2. Нині ця пам’ятка нашої
культури ХІ століття зберігається в приміщенні національної бібліотеки Франції.
Ця пам’ятка названа Реймським євангелієм (О. Балабко). 3. Чарувала думку
поета краса придунайських просторів із скіфськими могилами, гаями. Ці могили,
гаї були вкриті пізньою осінньою позолотою (І. Пільгук). 4. Це
старовинне козацьке полкове місто Переяслав тепер було зруйноване, занедбане.
Місто Переяслав було колись красиве й горде (Д. Чуб). 5. Олександр
Вертинський став виразником музичного обличчя Парижа 20–х - початку 30–х років, співаком. Співак був популярним у всій
Європі (О. Балабко).
5. Я експериментую (Творча
робота)
Перебудуйте речення так, щоб
невідокремлені означення стали відокремленими
Скована
морозом земля покрилася білим снігом. Замазане зелено-бурими хмарами високе
небо припало до землі. На прикритих снігом ланах де-не-де бовваніє почорнілий
бур’ян. Обставлені очеретами соломи хутори видніються здалеку.(За Панасом
Мирним)
6.
Перетворити речення з відокремленими означеннями на речення з
невідокремленими.
Аж
раптом заграє в ньому (Тарасові) якась радісна сила, буйна і непокірна. 2. З
хати вийшов дяк, простоволосий, червоний, в одній розірваній сорочці, і
давненько гукав у бур'яни. 3. Сірі очі, трохи холодні і вже пригаслі, плавали
на білках серед червоних жилок, і се його турбувало.
7. Перетворити речення з невідокремленими означеннями на
речення з відокремленими.
1.
Посеред села на горі майдан, на майдані обнесена зелено мальованим штахетом
дерев'яна церковця. 2. Мимо церкви — великий курний шлях, з другого боку шляху
поросла бур'янами «пустиня», на краю бур'янів необгороджена хата. 3. Добре
опам'ятався тоді, як сидів щасливий і радісний з маленькою книжечкою у
бур'яні, виспівуючи і вписуючи в неї слова колядки.
Перебудувати
подані речення так, щоб відокремлені означення, виражені дієприкметниковими
зворотами, стали невідокремленими. Звернути увагу на вживання коми в реченнях з
відокремленими й невідокремленими означеннями.
1.
Які страви, освячені традицією, мають бути на столі? (В. Таїк). 2.
Багатокімнатні хати мали поряд ще й окремі господарські прибудови із
чотирисхилими дахами, вкритими соломою чи очеретом (В. Таїк).
3. Дні, проведені в Богданівні, пробуджували в художника потяг до фольклору,
любов до природи (В. Жадько). 4. Дядько Роман зовсім не помічає
хлоп’ячих голів, занурених у полин (О. Гончар). 5. Був у Романовім садку
куток, повитий особливою таємничістю (О. Гончар).
6.Віддалік мовчало громаддя копиць, схожих на вершників (В. Дрозд). 7. Я йшов вулицею, вдихав на повні груди
повітря, настояне на пахощах розквітлих акацій та бузку (М. Красуцький).
Трансформувати
речення так, щоб виділені означення виконували роль відокремлених. Визначити
спосіб їх вираження.
1. Вільний і винахідливий козак Степан жив у
містечку Городище (Л. Мацько). 2. Обабіч уторованої дороги громадилися стрімкі
й неприступні вершини (С. Плачинда). 3. Графу Потоцькому захотілося
створити в Карпівці небачене у світі неповторне, незвичайне, казкове
диво (П. Наніїв). 4. В уяві стояв безборонний, з величезними
кулачищами полонений січовий стрілець (Б. Антоненко-Давидович). 5. Холодне
й голодне дитя було відгороджене від усіх важкими стінами глухоти й німоти
(М. Слабошпицький).
Коментарі
Дописати коментар