5 клас українська література
31 березня
Класна робота
Павло Тичина «Блакить мою душу обвіяла…»
1. Перегляньте відео.
2. Навчиться виразно читати за цим відео
3. Запишіть у зошиті
Тема твору: зображення шанобливого ставлення до України. 
Ідея твору: уславлення любові до Батьківщини.
Основна думка: бути дитиною своєї Батьківщини.

Рід літератури: лірика.
Жанр: вірш
Тематика: патріотична лірика.

Художні засоби.
Метафори:  гаї шумлять, дзвін гуде, горить-тремтить ріка.
Персоніфікація: хмарки біжать, думки пряде, мріє гай.
Порівняння: «Струмок серед гаю, як стрічечка», «На квітці метелик, мов свічечка». 
Перелічення: «Хвилюють, маюють, квітують поля».
Асонанс (часте використання певних голосних звуків у рядку): «На квітці метелик, мов свічечка», «Хвилюють, маюють, квітують поля».

Кількість строф – дві.
Вид строфи: чотиривірш (катрен), оскільки строфа складається з чотирьох рядків.
Блакить мою душу обвіяла, 
душа моя сонця намріяла, 
душа причастилася кротості трав — 
добридень я світу сказав! 

Віршований розмір: тристопний амфібрахій: тристопний – у рядку повних три стопи (/), закономірність - наголошений склад між ненаголошеними складами (U_U). 

Бла|кить| мо  |ю  | ду |шу | об  |ві  |я  |ла, 
ду  |ша  | мо  |я  | сон|ця | на  |мрі|я  |ла, 
ду  |ша  | при |ча|сти  |ла |ся   |кро|то|сті| трав — 
до  |бри |день | я| сві  |ту | ска |зав

Схема ненаголошених (U) й наголошених (_) складів, стоп (/).
U_U/ U_U/ U_U/ U  
U_U/ U_U/ U_U/ U
U_U/ U_U/ U_U/ U_
U_U/ U_U/ U_

Рими: обвіяла – намріяла, трав – сказав, стрічечка – свічечка, поля, моя..

Римування: суміжне ААББ
Блакить мою душу обвіяла, 
душа моя сонця намріяла, 
душа причастилася кротості трав — 
добридень я світу сказав! 

Зорові образи: сонце, трави, струмок, стрічечка, метелик, свічечка, поля.
Слухові образи: сказав, маюють.
Образи кольорів: блакить.

Будь уважним до слова.
Причаститися — тут: ставати причетним до чого-небудь; прилучатися.
Кротость — покірність, смиренність.
Маювати — злегка ворушитися під дією вітру, маяти.

Коментарі

Вчитися розом з учнями