5 клас українська мова
завдання на два дні
02-03 квітня
Синім кольором за 02 квітня, чевоним за 03 вітня, чорним - не писати, а відповідати
1.Письмовий докладний
переказ тексту
розповідного характеру з
елементами роздуму,
що містить однорідні члени речення
Письмовий докладний переказ тексту
розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення
І. Актуалізація опорних знань учнів
Запитання
до учнів.
ü Які ви знаєте типи
мовлення? (розповідь, опис, роздум)
ü Про що йдеться у роздумі?
(про причинно-наслідкові зв’язки між явищами, діями, ознаками)
ü Яке питання можна
поставити до роздуму? (чому?)
ü Яких видів буває роздум?
(розгорнутий і стягнений)
ü Із яких частин
складається розгорнутий роздум? (з трьох частин: теза, докази, висновок)
ІІІ. Опрацювання теми уроку
Ø Що собою символізує дуб?
Відповіді дітей.: дуб символізує
собою міцність, витривалість, могутність, довголіття.
·
Прослуховування тексту.
3.Могутній патріарх лісів
У
багатьох українських народних піснях дуб постає як символ незламної сили,
могутності та непереможного довголіття. Чому?
А
ось послухайте.
Дуби
й дійсно живуть надзвичайно довго. Серед них є справжні патріархи,
дуби-довгожителі, яким буває понад тисячу років!
Ще
в силу давнину люди поклонялися дубові, вірячи в його чудодійну силу. Слов’яни
вважали дуб священним деревом. Під цими велетнями вони приносили жертви богам,
справляли релігійні обряди. Предки наші навіть грізного бога Перуна
вирізьблювали з дубових колод.
Знайдено
незаперечні докази того, що люди ще понад п’ять тисяч років тому розтирали
жолуді на борошно і випікали з нього хліб.
Обожнювання
дуба, очевидно, зумовлено його довговічністю, надзвичайною міцністю деревини.
Так, славнозвісний Хортицький дуб прожив майже дві тисячі років, а на
Рівненщині нині росте тисячотрьохсотлітній красень.
Традиційно
на відзнаку народження хлопчика садили молоденький дубок.
Шанують
дуб і в наші дні. Насаджуються молоді діброви, гаї. Старі дуби охороняються
законом як найцінніші пам’ятники природи.
(145
сл.) (За
С. Івченком)
2.
Словникова робота.
1) Пояснити
лексичне значення слів.
Ø Діброва, и, ж. Листяний ліс на
родючих грунтах, у якому переважає дуб, дубняк і дубник.
Ø Довголіття, я, с. Тривале життя.
Ø Дуб, а, ч. 1. Багаторічне
листяне дерево з міцною деревиною та плодами – жолудями; дубець, дубок, дубище,
дубчик, дубчак.
Ø Гай,
гаю, ч.
невеликий, переважно листяний ліс, лісок, лісочок, байрак (у балці), гайок.
Ø Патріарх, а, ч. 1. Глава роду за
родового ладу; голова. 2. Перен. Найстарша, найбільш поважна людина в
якому-небудь колективі.
Ø Священний. 3. Який глибоко шанують;
дорогий; заповітний.
Ø Символ, у, ч. 1. Умовне
позначення якогось предмета, поняттят або явища, розпізнавальний знак.
2) Дібрати
епітети до слова дуб.
Височенний, широченний, розлогий,
сильний, міцний, могутній, старезний, довголітній, велетенський.
3.
Бесіда за змістом тексту.
Ø До якого стилю мовлення
належить поданий текст?
Ø Доведіть, що текст
містить елементи роздуму.
Ø Які ви знаєте прислів’я,
приказки, побажання, порівняння зі словом дуб?
Приказки, прикмети
·
Дуб
у травні в листя одягається, а скотина трави наїдається;
·
Дуб
раніше розпустить листя від ясена – на сухе літо;
·
Дуб
ламається, а лозина – нахиляється.
·
Прислів'я
·
Який
дуб, такий тин, який батько, такий син;
·
Який
дуб, така й бочка, яка мати, така й дочка;
·
Жолудь
який малий буває, а з нього великий дуб виростає;
·
Гни
тоді, як іще дубок, а не тоді, як уже кілком стане.
Порівняння
·
Великий,
як дуб;
·
Високий
та стрункий, як дуб;
·
Високий,
як дуб, а дурний, як пень;
·
Дуб,
мов богатир, стоїть, не ворухнеться;
·
Лежить,
мов дубова колода;
·
Лепече,
як з дуба впав;
·
Прездоровий,
як дубовий пень;
·
Скаже,
як з дуба зірве;
·
Твердий,
як дуб;
·
Тонкий,
як дубець;
·
Хлопець
слабкий, як дубок;
·
Хлопець,
як дуб.
4. Колективне
складання плану.
Орієнтовний 2.план
1)
Дуб
– символ незламності, могутності та довголіття.
2)
Дуби-довгожителі.
3)
Священне
дерево слов’ян.
4)
Хліб
із жолудів.
5)
Найстаріші
дуби.
6)
Пошанування
дубів.
8. Повторне
прослуховування тексту.
9. Усне
переказування тексту окремими учнями.
10. Редагування
усних переказів.
дякую допомогли
ВідповістиВидалити