7 клас українська мова
01- 02  квітня ( на два дні)
Класна робота
Написання похідних прийменників разом, окремо і через дефіс
1. Перегляньте відео

2 Виконайте завдання 

 1. Словниковий диктант.

Позначити в словах орфограму “Написання прийменників разом, окремо і через дефіс”.
Назустріч долі, навколо нас, попри невдачі, всупереч чуткам,  з-поміж друзів, на відміну від                 інших, з-попід брів,  залежно від часу, незважаючи на біль, у зв’язку з певними подіями,                                 незалежно ні від чого.

 2. Прочитати словникові статті. Виконати роботу за варіантами:
1) прислівник назустріч, іменник  із  прийменником на зустріч  увести до самостійно склних ре         речень (усно);
2) прийменник незважаючи на та дієприслівник із часткою не зважаючи  ввести до                                         самостійно   складених  речень (усно).
НАЗУСТРІЧ -  НА  ЗУСТРІЧ.
Назустріч.  1. присл. Назустріч плив корабель.  2. прийм. І я пішов, прискорюючи крок, назустріч людям. (В.Симоненко.)
На  зустріч, ім. з прийм. Ми ходили на зустріч з колишніми однокласниками.
НЕЗВАЖАЮЧИ – НЕ  ЗВАЖАЮЧИ.
Незаважаючи,  прийм.  у поєднанні з прийменником на. Незважаючи на те, що сім’я 
жила бідно, всі діти одежали освіту.
Не зважаючи, дієприс. з част. Працював добре, не зважаючи ні на які обставини.

3. Вибірково-розподільний диктант
   Записати прийменники у три колонки: а) разом; б) через дефіс; в) окремо.
По/між, із/за, з/заду, на/в/круги, на/зустріч, з/по/серед, подібно/до, близько/від, на/чолі,
 із/за, по/серед, з/по/між, у/супереч, відповідно/до, за/винятком, з/під, по/близу, на/в/коло,
 за/для, із/над, на/перед, незалежно/від, з/поза, згідно/з.

4. Орфографічний практикум
  Списати, розкриваючи дужки. Прокоментувати орфограму «Написання 
похідних прийменників разом, окремо й через дефіс».
(За)для нас; (з)поміж нас; (по)між людьми; (на)чолі(з) учителем; (з)під опіки 
батьків; (на)зустріч щастю; (у)напрямку(до) площі; (на)передодні свята; (по)над 
деревами; (у)ві сні; (з)(по)над гір; (з)над вершин дерев.

5. Дослідження-зіставлення
  Пояснити правопис однозвучних слів. Визначити, до яких частин мови вони належать.
Зібратися (в)гори — котитися (з)гори — котитися (з)гори високої; говорити 
(в)третє — заглянути (в)третє вікно; приїхати (в)двох — (у)двох кімнатах; йти 
(на)зустріч — (на)зустріч з братом.

6. Диктант з коментуванням.
І. Із-за лісу, з-за туману місяць випливає, червоніє, круглолиций, горить, а не сяє.(Т.Шевченко.) 
З-за хмар височенько пливе місяченько. (М.Вороний.) Розвидняється, світять каштани,
 усміхається обрій з-під брів. (Є.Гуцало.) Уже прокидалося місто в каштанів з-поза плечей. 
(О.Довгий.) З-поміж верб, та груш, та яворини чорні стріхи глипають, нагнувшись, мохом
 вкриті, корчами калини... (І.Франко.) Гвоздики рожеву засвічують мідь з-за гілки, з-за тину, 
з-за рогу. (П.Усенко.) Сходить місяць, гаснуть зорі, з-за гаю спів несе луна. (М.Старицький.) 
У спомини тополею високою  з-за обрію приходить рідна пісня. (П.Перебийніс.)  З-над
 річки лине пісня голосна. (М.Рильський.)
Може, мій вечірній срібний голос долетить до тебе з-за Дніпра. (М.Сингаївський.) У ту 
ніч чиєсь ридання з-понад озера неслось. (Олександр Олесь.)

7. Переписати, на місці крапок уставляючи  пропущені  похідні  прийменники, 
що пишуться через дефіс.
Орлиний клекіт ... хмари чути. Черепаха ... панцира все бачить. ... смичка тонка паляничка.
 .... того, хто стоїть, підошов не вирізай. Одного й за стіл садять, а  іншого й ... 
столу виганяють.
Для довідок. З-за. З-під. Із-за. З-під. З-під.

8.Тренувальна вправа.
Спишіть речення, розкриваючи дужки. Знайдіть омонімічні прийменники та префікси,
 поясніть, як їх розрізняти.
(На)дворі була ще весна, і висока трава (в,у)степу була вже готова під косу. (І. Нечуй-
Левицький) (При)поясі у вершників були шаблі, а в руках — луки (із)стрілами. (П. Панч) Хати 
без дахів (с)купчені, (при)ліплені одна(до)одної, одна (над)другою. (М. Коцюбинський)
Стояв вантажний літак, (до)верху забитий якимись ящиками й тюками. (В. Кучер) Дивись,
 (з)над Дніпра (зі)брались кревні, привітали край мій древній. (А. Турчинська) (З)переляку
 душа в п’яти утекла. (Нар. творч.) С(підтишка) литки рве. (Нар. творч.)

  9.Творча робота.
З поданих слів утворіть словосполучення, використовуючи прийменники
близько, в, для, до, за, край, коло, на, навкруги, навколо, поміж, серед. Поясніть, з якими
 відмінками вживаються ці прийменники.
Бігти, дерева; місце, сцена; туга, батьківщина; сісти, стіл; екскурсія, Одеса; приїхати, канікули;
 книга, ми; садок, хата; стояти, степ; іти, щастя.

  10.Фразеологічний тренінг.
Прочитайте, поясніть значення фразеологізмів, замінюючи їх словом-синонімом. 
Підкресліть прийменники разом з іменниками, визначте відмінок іменників, заповніть
 таблицю.
З р а з о к. На сьомому небі бути.
Прийменник Відмінок іменника Група за походженням Приклад
на місцевий непохідний на сьомому небі
На сьомому небі бути, не до жартів, мало крізь землю не провалився, лізти межи очі, крок за
 кроком, вирости з-під землі, через пень-колоду, поперек горла стати, обвести навколо пальця, 
перед самим носом.
 11 Розподільний диктант.
Установіть, з якими значеннями вживаються прийменники, розподіліть їх на два
 стовпчики: I — ті, що виражають просторові відношення;
II — ті, що виражають часові відношення. Поясніть написання.
Услід за вітром, упродовж року, з дня на день, коло броду, з-під снігу, поміж осиками, на 
стежці, понад гаєм, слідом за батьком, попід явором, при дорозі, з-поперед усіх, у процесі
 обговорення, на честь ювілею, у напрямку до парку, за сім метрів, через місяць, проти ночі.

Коментарі

Вчитися розом з учнями