7 клас українська література 
Синім коліром переписати 
07 квітня 
Урок мовного розвитку  
 Твір
Війна. Доля 

 Війни починають політики, 
а воювати і помирати 
доводиться звичайним людям.
                 Герберт Гувер

-       -         Як ви ставитесь до полоненого німця?

-         Яким чином автор викликає саме таке почуття до нього?  
-         Для чого німець посадив клумбу?
-         Чому він це робив з любов’ю?
-         А як діти поставились до благородної мети німця? Чому?
-         Як Фрідріх ставиться до дітей? Чому намагається з ними порозумітися?
-          І як діти ставляться до нього?
n  Чим полонений німець здивував жінок?
Знайдіть художню деталь, яка б вказувала на це
n  Художня деталь – виразна подробиця твору, яка подає певний епізод, подію чи випадок у несподіваному ракурсі.
Художні деталі
1.     Цеглинки -  уособлюють любов полонених німців до праці, спогади про рідну домівку.
2.     Квітка на клумбі (нагідка) – любов до прекрасного, несподіваність, всеперемагаюча сила добра, людина, яка любить прекрасне, не може бути жорстокою і злою.
3.     Фотокартки – те, що з’єднувало німців з рідними, те, що було для них найдорожчим, згадка про мирне життя і жаль за ним.
4.     Грядка – «його» (Фрідріха) держава в нашому злиденному місті.
5.     Міцні будинки – потяг до будування, а не до руйнування, закладений у людині природою.
6.     Прикраси зі шматочків цегли (сонце, квіти) – творча натура Фрідріха, потяг до краси, бажання зробити приємне.
7.     Квітка, що розцвіла посеред грудня – пам’ять, символ незнищенності душі.
8.     Речі та їжа, що давали жінки полоненим – милосердя, прощення
9.     Цигарка охоронця, якою він пригощає полонених – співчуття, людяність.
10.                       Хрест – крах надій і сподівань.
 -         Яка з цих деталей найбільше пов’язана з ідеєю твору?
(Знайдена фотокартка)
·        Як була знайдена фотокартка? Навіщо Фрідріх її сховав?
·        Як розуміти закінчення твору? Чому питанням? До кого питання? Чи дізнаються діти по батька?
·        Яку пам’ять залишив про себе полонений Фрідріх?
·        Поясніть назву твору.
·         Чому автор не зазначила назву міста, яке відбудовували німці?

Це Фрідріхів «лист у вічність». Не маючи змоги знайти своїх дівчаток у повоєнний час, полонений замуровує фотографію в стіну будинку як найдорожчий скарб. Ця фотографія після багатьох років  стає ще одним підтвердженням людської доброти і подає читачам надію, що Фрідріхові діти, можливо, довідаються, яким був їхній батько і де загинув. Автор залишає нам, читачам, відкрите запитання: «Ви не знаєте, де наш тато? »
·        Чому з квіткою опинився  нетронутим і хрест з паличок?  ( Цей символ вироку смерті як найтяжче звинувачення й стає поштовхом до пригніченого стану полоненого, а згодом – до самогубства.
                       Експрес-опитування (слайд 20- 21)
 1. Чи уважний ви читач?
«Так. Ні».
n  1. Події в творі відбуваються після Другої світової війни. 
n  2. На фотокартці Фрідріха було двоє хлопчиків. 
n  3. На грядці Фрідріх посадив жовті нагідки .
n  4. Діти любили слухати Фрідріхові пісеньки. 
n  5. Вдови ставились до полонених вороже. 
n  6. Діти   ставились до полонених вороже. 

Зразок твору
Твори розкривають одну тему – страждання людини під час війни чи в повоєнний період.

Ідея творів – засудження жорстокості, насилля, голоду, ран і смертей, засудження самої війни, натомість возвеличення людської доброти, гуманізму, всепрощення.
Головні герої творів – типові образи свого часу. Вони мають типові імена (Клим, Фрідріх, а відсутність імені в головного героя оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»підкреслює думку про те, що таких безіменних німецьких солдатів, гарматного м’яса фашистської військової машини, були тисячі).
У  новелі "Гер переможений" значне емоційне враження на читача справляють хрестна "розвойованій" клумбі, одинока квітка  серед снігу, яка символізує всепереможність добра, світлину доньок Фрідріха, дбайливо, по-батьківськи  заховану в рукавицю, котру знайшли замурованою в стіні будинку, збудованого полоненими німцями, через півстоліття. 
В  оповіданні   «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» символічними є поділ прибулих поранених на "мерців" і "решту", розміщення госпіталю в гімназії, "колаж", створений із портрета Ф.Ніцше (ідеолога фашизму) і дивного напису "Легка хірургія" (якщо вона може бути такою під час війни!), обірвані цитати. Усі вони підкреслюють той факт, що війна зруйнувала життя людей, погнала на фронт навіть дітей, перетворила храм знань на храм смерті. Крім того, недописана героєм кілька місяців тому фраза розкрила йому очі на те, що відбувається, звільнила  від ілюзій,насаджених фашистською ідеологією.

Коментарі

Вчитися розом з учнями