5 клас українська література 

21 -  24 квітня 
Класні роботи 

Максим Рильський. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»). «Осінь-маляр із палітрою пишною…»

1. Перегляньте відео 




2.  Зробіть запис у зошиті 


1. Запис 
Максим Рильський. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»)
Тема твору: зображення значення благодатного дощу для природи, як винагорода людям за працю. 
Ідея твору:  оспівування краси та гармонії в природі.
Основна думка: любування красою та гармонією у природі; барви, свіжість та врожай несе благодатний дощ. 
Рід літератури: лірика.
Жанр: вірш
Тематика: пейзажна лірика.
Художні засоби.
Епітети: «благодатний, довгожданий, сяйвом осіянний, золотий гість», «впав бадьоро, свіжо», «закурені будинки», «зголоднілих передмість», «гарячі груди», «буйним посівом», «білі села». 
Метафора: «відкривай гарячі груди».
Персоніфікація:  «дощ оживить і запліднить,… села звеселить».
Оклики: Мати земле!
Перелічення:  «впав бадьоро, свіжо, дзвінко», «дощ остудить, оживить і запліднить».
Кількість строф – дві.
Вид строфи: шестивірш (секстет).
Віршований розмір: двостопний пеон3: двостопний - у рядку повних дві стопи,  закономірність – два ненаголошений склади чергуються з наголошеним і ненаголошеним (UU_U). 
Рими:  довгожданий – осіянний, гість – передмість, дзвінко – будинки, груди – остудить, запліднить – звеселить, ячменем – зеленим.
Римування: ААБВВБ – тернарне.
Благодатний, довгожданий, 
Дивним сяйвом осіянний, 
Золотий вечірній гість 
Впав бадьоро, свіжо, дзвінко 
На закурені будинки 
Зголоднілих передмість. 
Зорові образи: будинки, дощ, земля, пшениця, ячмінь.
Слухові образи: дзвінко.
Образи кольорів: золотий, зелений.  

2. Запис 
Максим Рильський.  «Осінь-маляр із палітрою пишною…»
Тема твору: зображення осінніх перетворень у природі.
Ідея твору:  оспівування краси осінніх перетворень.
Основна думка: кожна пора по-своєму чарівна. 
Рід літератури: лірика.
Жанр: вірш
Тематика: пейзажна лірика.
Художні засоби.
Епітети: «палітрою пишною», «красою розкішною», «роси сріблисті», «шати барвисті», «ніжно сміється», «цілунками переливними», «срібно-блакитне повітря», «ніжні пісні тиходзвонні». 
Метафора: «грає цілунками», «розсипа вона роси сріблисті».
Персоніфікація:  «осінь … кружляє, тумани розливає, ліс одягає, обливає, сміється».
Оклики: «Ніжні осінні пісні тиходзвонні!»
Перелічення:  «Фарби рожеві, злотисті, червоні».
Порівняння: осінь-маляр із палітрою пишною.
Алітерація: «Там розсипа вона роси сріблисті», «Ніжні осінні пісні тиходзвонні». 
Неологізми: тиходзвонні.

Кількість строф – чотири.
Вид строфи: тривірш (терцет).
Віршований розмір: чотиристопний дактиль: чотиристопний  - у рядку повних чотири стопи,  закономірність – наголошений склад чергується з двома ненаголошеними (_UU). 

Рими:  пишною – розкішною, кружляє – розливає,  сріблисті – барвисті, дивними – переливними, вітру – повітря, червоні – тиходзвонні. 
Римування: АБА  

Зорові образи: палітра, небо, роса, ліс, туман.
Слухові образи: сміється, пісня.
Образи кольорів: сріблистий, барвистий, рожевий, злотистий, червоний, срібно-блакитний. 
Будь уважним до слова.
Палітра — прямокутна або овальна пластина, призначена для змішування
олійних фарб.
Шати — одяг, вбрання.

3. Вивчити 1 поезію напам'ять 

Коментарі

Вчитися розом з учнями