8 клас українська мова
завдання на 2 дні 
06 та 08  квітня
Класна робота
1. Перегляньте відео
2. Виконайте завдання
  Пояснювальний диктант
Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділити відокремлені прикладки. Схарактеризувати їх, скориставшись алгоритмом.
1. Прибув мій канівський земляк Середа на ім’я Петро (Г. Костюк).
2. Дружина Платона Симиренка Софія за походженням французька дворянка швидко перейняла козацькі звичаї родини, охоче спілкувалася українською мовою (Л. Мацько).
3. Із Любечем давньоруським містом пов’язані долі багатьох руських князів Олега, Ярослава Володимировича, Святополка, Володимира Мономаха, Святослава Всеволодовича (М. Тищенко).
4. Особливо вразила і запам’яталася всім художня композиція Сашка Довженка «Святки» поетична розповідь про народні новорічні торжества (С. Плачинда).
5. Двадцятишестирічний лікар-мікробіолог майбутня зірка світової медичної науки і майбутній президент Усеукраїнської академії наук Данило Заболотний провів на собі перший експеримент, прийнявши винайдену холерну вакцину (Л. Мацько).
6. Михайла Щепкіна кріпака з Куртини викупили 1818 року в Полтаві за 7207 карбованців (М. Шудря).
7. Неподалік Сорбонни стоїть найстаріший храм Парижа, зведений за наказом Генріха І чоловіка Анни Ярославни (О. Балабко).
З’ясувати, у яких реченнях доцільно вжити тире при відокремлених прикладках.
1.Видіілити в реченнні відокремлену прикладку (підкреслити її)
2.З'ясувати, до якого слова відноситься
3. Дослідити, поширена чи непоширена прикладка та чим вона виражена
4. Пояснити вживання розділових знаків
Дослідження-трансформація
Подані речення трансформувати так, щоб виділені компоненти виступали в ролі відокремленої прикладки. Записати змодельовані речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділити відокремлені прикладки. Указати на слова, які вони конкретизують.
Зразок. Відомий український композитор і письменник Микола Аркас усе життя був вдячний матері (В. Жадько). — Микола Аркас — відомий український композитор і письменник — усе життя був вдячний матері.
1. Нащадок племені фулярів із Сенегалу Айра Олдрідж народився у Нью-Йорку (М. Шудря).
2. Дочка київського князя Ярослава Мудрого Анна у серпні 1049 року взяла шлюб із французьким королем Генріхом І (О. Балабко).
3. Студент Київського університету Олександр Тулуб познайомився з улюбленим викладачем філологічного факультету, українським письменником Миколою Івановичем Костомаровим (З. Тулуб).
4. Правнук запорізького козака Володимир Вернадський усе своє життя був пов’язаний з Україною (С. Ковальчук).
5. Боліло серце у січового полковника Дмитра Вітовського (Є. Куртяк).
Дослідити, як змінюється зміст речень при їх трансформації.
Чи можна вважати ці пари речень синтаксичними синонімами.
Лінгвістична гра «Віднови синтаксичну конструкцію»
Записати речення, уставляючи замість крапок потрібні за змістом відокремлені прикладки. За потреби скористатися довідкою.
1. У візантійських хроніках лишилися описи зовнішності сина Ігоря й Ольги, … .
2. «Моцартом духовної музики» називав Артема Веделя у своїх схвильованих листах земляк Дмитро Бортнянський, … .
3. Нас зустрічає Зіновія Франко, … .
4. Володимир Іванович Вернадський — … — був основоположником учення про біосферу та ноосферу.
5. Із Острогом, … , пов’язана доля такої історичної постаті, як Володимир Мономах.
Довідка: давньоруським містом; на той час уже всесвітньо відомий композитор; видатний вітчизняний учений-енциклопедист, природодослідник, мінералог і кристалограф; київського князя Святослава; онука Каменяра.
Дослідити, як узгоджується відокремлена прикладка з означуваним словом.
Творчий диктант (взаємоперевірка)
Відновити й записати розповідь про одну з визначних українок в історії, уставляючи потрібні слова з довідки. Дібрати заголовок. Виділити прикладки, схарактеризувати їх.
Марія Заньковецька, … , була окрасою національної сцени. Вона ввійшла в історію театру як видатна українська трагедійна актриса. Обдарування М. Заньковецької, … , багатогранне.
Красу рідної мови і магію слова відкрив їй Микола Вербицький, … . Професійну освіту співачка здобула у філії Петербурзької консерваторії у м. Гельсингорсі. Уроки акторської майстерності отримала у «батька українського театру» Марка Кропивницького — … . Для неї писали М. Старицький, М. Кропивницький, І. Карпенко-Карий, Панас Мирний, Б. Грінченко. Провідні театральні критики, історики та біографи — … — зібрали й опублікували матеріали про її життя і творчість.
Народилася вона в дворянській сім’ї Адасовських на Чернігівщині. Батько, … , був титулярним радником, обіймав посаду судді ніжинського повітового суду. Мати, … , походила з давнього російського роду Нефедьєвих. Подружжя Адасовських мало семеро дітей: три хлопчики і чотири дівчинки. На жаль, двоє дівчаток померли. 1854 року з’явилася на світ остання дитина — … (А. Лемещенко).
Довідка: майбутня актриса; Костянтин Костянтинович; зірка в театральному просторі на зламі ХІХ–ХХ століть; учитель Чернігівської гімназії, поет, друг Т. Шевченка; В. Єрмолов, О. Суворін, Ю. Бєляєв, І. Нечуй-Левицький; ліричної героїні, актриси комедійного плану; Марія Василівна; актора, режисера, драматурга.
Пояснити вживання коми й тире в реченнях з відокремленими прикладками.
Усно переказати відновлений текст, використовуючи відокремлені прикладки.

Коментарі

Вчитися розом з учнями