8 клас українська література 
02 квітня
Класна робота
все , що позначено синім, записати в зошиті 
Ніна Бічуя.  «Шпага Славка Беркути». Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк.
Дитинство – це земля,
з якої виростають дерева
людських талантів і характерів.
Д.Павличко



1.Дати відпові на запитання 
Хто або що найбільше впливає на формування характерів підлітків? Що нам відомо про чинники впливу?Які засоби створення образу-персонажа нам відомі? Як їх застосувала Ніна Бічуя?


2. Заповнити таблицю засобами створення образу Славка Беркута, Юлько Ващук , Лілі Теслюк , Стефка Вуса 

Довідка: ( допоможе при заповнені таблиці) Юлько Ващук ( інтелектуал, відмінник; захоплення малюванням коней; нелюбов до музики, природи; зверхність, заздрість, самовпевненість; неповага до батьків, невміння знаходити спільну мову з татом і мамою; брехливість, підлість; здатність на кримінальний вчинок; непублічне визнання своєї провини).
Лілі Теслюк (доброзичливість, толерантність; гарний товариш, лідер класу; цікавий співрозмовник; справедливість, чесність, критичне мислення; творчість, мистецтво; вірність у дружбі; допитливість, пошуки правди; правильне виховання в сім’ї).
Стефко Вус (напівсирота; негативний вплив батька; теплі почуття до бабусі й сестри ; небажання вчитися, байдужість; скрутне матеріальне становище;   повага до вчительки, яка вилікувала сороку; любов до природи; потрапляє під негативний вплив).
3. Поміркуйте над такими питаннями:
  • Зробіть висновки, який вплив на формування характеру дитини мають батьки, оточення і її захоплення.
  • Які ситуації, на вашу думку, сприяли моральному вдосконаленню героїв, а якими моральними виборами персонажів ви були не задоволені? Визначне риси характеру, які допомогли Славку і Лілі зробити гідний моральний вибір.

  • Мовчки пригадайте ситуації, коли вам доводилося робити моральний вибір. Які риси характеру скеровували ваш вибір?
  • Чому Славко і Юлько товаришували в дитинстві, а потім їхні шляхи розійшлися?
  • У фіналі повісті Юлько зізнається Лілі у скоєному. Якою була причина цього зізнання?
  • Чи має Юлько шанс стати гідним товаришем, людиною?



 Таблиця „Засіб створення образу, його реалізація” 

Засіб створення образу

Реалізація образу
1.Місце героя в системі образів твору
Славко Беркута – головний позитивний персонаж.
2.Ставлення автора до героя
Образ-персонаж розкривається упродовж твору, автор схвалює наполегливість Славка, його волю до життя, вміння кидати виклик хворобі і перемагати її.
3.Зовнішній вигляд
Звичайний, пересічний семикласник, худорлявий, підтягнутий, середнього зросту із спостережливим поглядом.
4.Становище в соціумі
Добросовісно навчається в школі, щирий товариш, відвертий і вірний у дружбі, поважає вчителів, вдячний син, батьки приділяють належну увагу його вихованню. Оточення впливає на героя позитивно.
5.Внутрішній світ, коло інтересів
Цікавиться спелеологією, науковими відкриттями, любить читати, досліджувати; найкращий у львівській команді фехтувальник.
6.Ставлення до інших героїв
Любить і поважає батьків, авторитетними для нього є вчитель географії та тренер; Славко симпатизує Лілі, знаходить спільну мову зі Стефком; стосунки з однокласниками будує на принципах взаєморозуміння і взаємоповаги. Конфліктує з Юльком, бо той дуже зверхній, самовпевнений, заздрісний.
7.Вчинки
Дії і вчинки заслуговують на повагу: у 8-річному віці переміг хворобу ніг, згодом став фехтувальником; допомагає батькам, співчуває мамі,виховує в собі почуття відповідальності, як у батька; дружить з Лілі; здатний на самопожертву (у 5 класі піддався на змаганнях Юлькові, щоб той став чемпіоном із шахів), любить природу.
8.Мова
Відображає внутрішній світ, хлопець уміє послідовно викладати думки, має великий словниковий запас; проте ніколи не виправдовується, коли його звинувачують у тому, чого він не робив. Замовчує власну правду.
9.Провідна ідея, яку втілює образ
Осмислення важливості моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків. Чесність, лицарство, відвага, наполегливість, гідність, вірність, самоствердження, самореалізація.

Коментарі

Вчитися розом з учнями