11 клас українська мова
23-24 квітня
Тире у складному реченні
1 Урок
Перегляньте відео і виконайте завдання .
2 Урок
Контрольна робота
Складносурядне речення. Розділові знаки між
частинами
Варіант І
І рівень
Виконати тестові завдання
1.Указати правильне
твердження (0,5 б) :
А Складне речення має три і
більше граматичних основ.
Б У складнопідрядному реченні частини, що
мають свої граматичні основи, відносно рівноправні.
В Частини складносурядного речення пов’язані
сурядним зв’язком за допомогою сполучників.
Г Частини складносурядного речення пов'язані
сурядним зв'язком за допомогою сполучних слів.
2. Указати складне
речення (0,5 б) :
А На клумбі цвіли жоржини, чорнобривці,
пахло прив’ялим духом полину.
Б Дівчата пряли починки, вишивали, готували
сорочки на придане.
В Тугі, кошлаті гриви хлюпали в груди,
повивали ноги, хапали за високо зведені копита й тягли в глибінь.
Г Над картатою людською збірнотою відлунює
розтіч голосів, ревище худоби, дзвін кіс, гучання гончарних виробів, сумні
переливи сопілки, дрімотне квиління ліри й ще десятки згуків.
3. Указати
складносурядне речення (0,5 б):
А Сиджу і слухаю, як народжується вітер.
Б І так мені хочеться піти в лісову далечінь,
побачити з якогось незнайомого берега отих, наче зі срібла вилитих, лебедів,
подивитись на їхні співучі крила.
В І на цих високих пам’ятниках спочивають не
тільки запізнілі перелітні птахи, а й, здається, у надвечірніх сутінках
дрімають обважнілі хмари.
Г Неозорі лани жита і пшениці золотилися
навкіл.
4. Указати
складносурядне речення з єднальним сполучником (0,5
б) :
А Мине час, і піде вода аж за Перекоп.
Б На грядках червоно виблискують скиби, а в
борознах біліє опалий цвіт.
В Город копати було ще рано, але Миколка
наточив рашпилем лопату, набив на граблі нового держака та й пішов згрібати під
яблунями торішнє листя.
Г То він пригадував вираз подиву і страху на
її обличчі, то спливало перед очима її розгублене личко.
5. Указати
складносурядне речення з розділовим сполучником (0,5
б) :
А Птахи по надбережжю гуртуються відлітати у
вирій, а деякі вже й рушили.
Б Там тільки павуки та обламані щогли, та
пухлинами повисувалась від вибухів сталева палуба.
В Де-не-де біля вирв синіє безводний полин чи
кущиться пахучий чебрець.
Г А за вікном то хмарилось, то зрідка
зблискував промінь неяскравого сонця.
6. Указати
складносурядне речення, між частинами якого не ставиться кома (деякі розділові
знаки пропущено) (0,5 б):
А Срібно-холодні роси слалися і дикі кози,
стрункі й полохливі, виходили пастись на поляну.
Б Над річкою прошелестіла гайвороняча зграя
і знову стало чути густе комарине гудіння.
В Яблука, налляті холодним соком, світяться
і їх видно здалеку.
Г Прозорий струмок перетинав стежку і через
нього було перекинуто кладку з сухої деревини.
7. Указати речення,
у якому правильно розставлено розділові знаки (0,5
б):
А Вдосвіта знов загули на морозі сосни, і
закричали півні на горищах.
Б Палить сонце, і весь простір завуальовано
інеєм.
В Жартує Василинка і Ліні навіть у
тутешньому жарті чується атмосфера життя своєрідного, їй не доступного.
Г Небо над степом чисте і літак, як рибина,
пішов угору, крізь прозору океанну блакить.
8. Указати правильне
твердження (0,5 б):
А А зійдеш на пагорб – і перед тобою
вдалині, за маревом сонця, блакитніє оте високе, вершечок мрії дитячої. (Це просте речення з однорідними
присудками)
Б Гойднулась і побігла з-під верболозів
хвиля, підкотилась під місяць, колихнула його, і він зробився спочатку довгий і
плескатий, а згодом знов покруглішав. (
Це складносурядне речення з єднальними відношеннями).
В Вітер промчав, улігся – і надріччя взялося
сивиною. (Частини цього речення поєднані
безсполучниковим зв’язком).
Г Відчувши неувагу вершника, кінь з рисі
перейшов на помірну ходу, та Добриня не помітив цього. ( Це складносурядне речення з розділовим сполучником).
ІІ рівень
9. Зробити повний синтаксичний
розбір речення (2б):
Слабкий усе життя
вмирає, а сильний духом – тільки раз!
ІІІ рівень
10. Переписати
речення, розставити розділові знаки (3б):
А місяць усе більше
і більше заворожує ліси і вони як скам’яніле море стоять під тихим світлом
ждучи весни. Давно Шевченко серцем пломенів але ще й досі кожен припадає до
джерела його вогненних слів. Ще холодом закуто віти клена й заметами заметено
кущі. Ще один такий день і вода здійме ту кригу вгору.
ІV рівень
11. Дати ґрунтовну
відповідь. Чим відрізняються і чим подібні складносурядні і складнопідрядні
речення? Навести два приклади складних речень різних видів (3б) .
Контрольна робота
Складне речення. Складносурядне речення
Варіант ІІ
І рівень
Виконати тестові завдання
1. Указати
правильне твердження (0,5 б):
А Перед сполучником і ніколи не ставиться кома.
Б У складносурядному реченні між простими
реченнями в окремих випадках ставиться тире.
В У складносурядних реченнях можуть уживатися
сполучники що, щоб, бо, як.
Г Перед сполучником і завжди ставиться тире.
2. Указати складне
речення (0, 5 б):
А Шибки, мов у пропасниці, тремтять від
ревиська моторів, і стіни так само вібрують.
Б Солома в грубці погасла, жар укрився
тремтливим попільцем.
В Листя лежало і на дровітні, і на колодах
осикових дров, і на купі гарбузів.
Г Климко повернувся до куреня, узяв плащ-палатку
і, зціпивши зуби, одірвав од неї чималий клапоть.
3. Указати
складносурядне речення (0,5 б):
А По небу прокотився невидимий грім і впав
десь поблизу, за лісом.
Б Можливо, не тільки лісник, а й
школярі-юннати навідувалися сюди та ще в інші знайомі їм місцинки.
В Копита відбивали чіткий ритм, і, збуджений
тим ритмом, він навмисне прискорював біг.
Г Думається батькові, чи то часом не син
прийшов.
4. Указати
складносурядне речення з розділовим сполучником (0,5
б):
А Один-однісінький серед морської рівнини
бовваніє крейсер вдалині, і, крім нього, ніде ні паруса, ні катерка.
Б Туго набито паруси, і дужий, рівний вітер
легко жене яхту по воді.
В Вітер улігся, і в ранковій тиші в голубе
небо раптом ударив на сполох дзвін.
Г Або сина його виженуть із гімназії, не
давши йому докінчити курсу, або нехай він, батько, висіче сина різками таки
тут, у Полтаві в гімназії.
5. Указати складносурядне речення з протиставним
сполучником (0,5 б):
А У полі, за попелястим маревом, проступила
розмита далина, і навіть обрій почав угадуватись.
Б Зморені коні ледве тюпали, кволо
переставляючи ноги, та й самі вершники ледве трималися в сідлах.
В Традиційної охайності української садиби
ми ще не втратили, та ця хатина прямо-таки випромінювала дбайливість господаря.
Г Чи се лютий біль у мене тихий стогін вириває,
чи то стогне бранець-лицар, знемагаючи на рани?
6. Указати
складносурядне речення, між частинами якого не ставиться кома ( розділові знаки
пропущено) (0,5 б):
А Одна тварина кинулась уперед і на той рух
умить зреагували двоє.
Б Вода в неглибокому колодязі виявилася
справді смачною і нікуди вже далі від цієї хатинки й колодязя йти мені не
хотілося.
В І тоді аж до світанку жеврів та блимав жар
та іскри никали побіля куреня цілими роями і гасли нишком одна по одній.
Г Біля школи грюкнули двері і діти посунули по
домівках
7. Указати речення,
у якому правильно розставлено розділові знаки (0,5
б):
А Надвечір хмари опускалися нижче, а тополі
над селом повищали, і набрали войовничого вигляду.
Б Він подає їй руку і вони разом сходять униз.
В Безлисті чорні дуби в лісі рельєфно чіткі, і
в прогалинах між стовбурами погляд летить далеко.
Г Шугають у небі реактивні літаки з швидкістю
блискавок, і ефір переповнений різномовними голосами та піснями людськими.
8. Указати
правильне твердження (0,5 б):
А Піднімалися з густого верхів’я дикі
птахи-орли, могутнім помахом крил різали повітря і тривожно-ніжним курликанням
посилали один одному привіт. ( Це
складносурядне речення).
Б Ось тільки в лісі туман тримається
найдовше, він тут хапається за кожен виярок. (Це складнопідрядне речення).
В Шептало легко опустився на передні ноги,
збив копитами сипкий пісок, перестрибнув рів і помчав через гусячу царину в
лугову синь. ( Це просте речення).
Г Хоча їх ніхто не міг підслухати, розмова
велася впівголоса. (Це складне безсполучникове речення).
ІІ рівень
9. Зробити повний синтаксичний
розбір речення (2 б):
Співаю – і
назустріч пісня ллється.
ІІІ рівень
10. Переписати
речення, розставити розділові знаки (3
б):
Мимохіть
піднімались шапки на головах угору і по-вовчому загорялись очі. Зеленіють жита
і любов одцвіта і волошки у полі синіють. Поплавець затанцював зненацька і вся
душа напружилась рибацька. Шпаки це імітатори веселі то іволга у пісні їх
дзвенить то соловейко розсипає трелі. І тоді аж до світанку жеврів та блимав у
ніч невсипущий жар та іскриникали побіля куреня цілими роями та гасли нишком
одна по одній.
ІV рівень
11. Дати ґрунтовну
відповідь. Які розділові знаки можуть уживатися в складносурядних
реченнях. Навести два приклади складносурядних речень, у яких ужито різні
розділові знаки (3 б).
Ответы мож
ВідповістиВидалити