5 клас українська література
07 квітня
Класна робота
Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань

Характеристика персонажів оповідання "Лось"
Образ старшого брата.
Сильний, добрийОбидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями, і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда.
Працьовитий, допомагає батькам по господарствуПриїхали по хмиз…
ДопитливийВони вирішили подивитись на річку, чи тріщить на ній лід, чи скоро рушить
НеспостережливийСтарший, мабуть, і не глянув би в той бік…
ВинахідливийТа коли він заборсався, а потім надовго притих, підберезники втямили, що з ним сталося. Старший майнув до саней по сокиру.
Догадливий…Коли він заборсався, а потім надовго притих, підберезники втямили, що з ним сталося. 
Розсудливий, відважний, сміливийСпершу діти не знали, як до лося підступити, щоб і самим не провалитись. Але старший брат був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла. Узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега…
Приходить на допомогу, ризикує життям задля порятунку твариниОбидва брати й не думали про те, що весняна крига — зрадлива, не зважить і на те, що вони рятівники
Співчутливий, засмучений
Діти …ніяк не могли відірвати очей од лося, який, ні разу й не поворухнувся, хоча вони й чекали на це.
Все ще не вірили, що лось мертвий, а тому уважно приглядалися, щоб не проґавити тієї миті, коли ворухнеться, щоб звестись на ноги.
Чесний
Ми його врятували,— знову повторив старший брат, і лице почервоніло так, наче з нього ось-ось мала бризнути кров. 
Старший брат узяв його за руку й, не кажучи більше ні слова, повів до саней.
Непідкупний, безкорисливий«І роги вам віддам»,— крикнув услід дядько. Вони й не обернулися, тільки наддали ходи.
Радісний, уміє правильно оцінити свої силиВони безпорадно усміхалися, їм хотілося підійти до нього ближче, але діти не наважувались.

Образ молодшого брата.
Сильний, добрийОбидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями, і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда.
ПрацьовитийПриїхали по хмиз…
ДопитливийВони вирішили подивитись на річку, чи тріщить на ній лід, чи скоро рушить
СпостережливийПильно примружився, і його зіркі очі помітили гіллясті роги. — То лось...
Не впевнений у своїх силах, не дуже відважнийМолодший повільно пішов уперед, боячись сам підійти до лося перше, ніж наспіє брат.
Переживає за братаМолодший тупцяв біля нього і, не знаючи, чим допомогти, тільки зітхав та нетерпляче бив себе долонями по стегнах та по боках.
Приходить на допомогу, ризикує життям задля порятунку твариниОбидва брати й не думали про те, що весняна крига — зрадлива, не зважить і на те, що вони рятівники
Любить тваринЗаскучавши сама, з лісу вийшла їхня гніда конячина…Менший підберезник помахав кулаком і крикнув: «Ти теж хочеш провалитись?!»
Співчутливий, засмучений
Діти …ніяк не могли відірвати очей од лося, який, ні разу й не поворухнувся, хоча вони й чекали на це.
Все ще не вірили, що лось мертвий, а тому уважно приглядалися, щоб не проґавити тієї миті, коли ворухнеться, щоб звестись на ноги.
ЧеснийЦе з заповідника,— знову повторив менший
Гостро відчуває  несправедливістьМенший підберезник одвернувся, приховуючи сльози. 
непідкупний, безкорисливий«І роги вам віддам»,— крикнув услід дядько. Вони й не обернулися, тільки наддали ходи.
Радісний, уміє правильно оцінити свої силиВони безпорадно усміхалися, їм хотілося підійти до нього ближче, але діти не наважувались.

Образ лося.
Сильна, велика тваринаЦе був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, із якого обнесло листя
Обережний, спостережливий
Він прокинувся й нащулив вуха: у вогкому струмені вітру долинав сухий, різкуватий звук.
Стежечка ледь протоптана — по ній почали ходити не так давно, — ї лось принюхувався, чи не пройшов по ній вовк, або лис, або людина.
Звик до людей
Лось був старий самець, уже звик до заповідника, в який потрапив із тайги, звик до людей і до того, що його підгодовують.
Лось не боявся людей
Спритний, швидкийКущі й дерева струшували на нього синюватий іній, ніздрі випускали в повітря дві тонкі стьожки пари
Спраглий… Йшов до ополонки, щоб напитись води…
Стривожений, переляканий, відчайдушний
«Тривога в крові, спершу слабка і майже невловна, дедалі густішала, й від того шкура на грудях здригнулася раз, а потім іще.
Але те недуже тріщання пробудило в ньому неясний страх, який нагадав про життя в тайзі, про небезпеки, які там на нього чигали, і лось зрушив із лежбища, а потім і побіг….
Він усіма чотирма ногами спробував одштовхнутись, але ратиці були вже у воді, і лось вжахано відчув, що дедалі глибше занурюється в льодяну кашу. Не раз конвульсивно здригнувся тілом, вкладаючи всю силу і весь відчай у той рух, але провалився ще глибше, і тепер крижані уламки билися об його спину. На мить принишк, готуючись до нового ривка, і коли передні ноги злетіли на кригу, то здавалося, він уже вискочить і врятується, але крига знову тріснула під вагою великого тіла, і лось ще раз опинився по шию у воді. Ревнув, кличучи на допомогу, і його очі все густіше набрякали кров'янистим смутком, аж горіли червоним розпачем. Ще раз спробував вирватись, але вдалося однією ногою,— друга вдарилась об лід і стала майже неслухняна. Вода в ополонці закров'янилась, і червоне зразу ж стікало за течією, зникаючи під кригою….»
Життєлюбний«Річкова течія була на вид не така страшна, як вовки, мчала не так швидко, не обпалювала його своїм смертельним диханням, але течія була така ж сама невблаганна, і чим більшу розбивав ополонку, тим швидше вона могла затягти під лід. Лось, розуміючи це, намагався поводитись обачно, але нога боліла, тіло слабло, і сили поступово покидали його. Збирався до свого вирішального кидка і, коли знову не пощастило, лось на хвилю заспокоївся, бо знав, що це не остання його спроба, що пробуватиме безперервно, поки дихатиме»

Образ дядька Шпичака.
ПортретКругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс, дядько зупинився поряд із дітьми.
Боягузливий
Дядько тримав у руці рушницю, але з таким виглядом, ніби збирався від когось захищатись. На губах у нього запеклась біла смага,— мабуть, од якогось раптового, скороминущого переживання.
Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і воно бралося то темними, то світлими спалахами.
Підлий, не допомагає іншимШпичак давно вистежував того лося,— він помітив його одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки посміювався, коли взялися визволяти його з ополонки. Не вірив, що то їм вдасться
Черствий, жорстокий, неспівчутливийОбійшов навколо вбитого звіра й носаком ткнув між роги.
Брехун і вчить брехати хлопцівВін однаково був би втопився!.. І вже втопився був, так? Скажете, що втопився, а пощастило витягти неживого
Злий, погрожує хлопцям«Ану замовчіть мені,— ще дужче розгнівався дядько,— бо дістанеться вам од мене й од батька вашого!»
Браконьєр, не любить тваринШпичак давно вистежував того лося,…він думав, що лось таки знесилиться і його раніше чи пізніше затягне під лід
Не хоче відповідати за свій вчинокТепер треба думати про те, щоб якось його заховати, замівши сліди, бо діти таки подалися в заповідник, щоб заявити охороні,— в цьому не сумнівався.
Підступний, безсовіснийНе затягнеш назад до річки й не втопиш знову в ополонці — далеко, не зрушиш. Але якби міг затягти й утопити — ні хвилі не вагався б
 План
1. Великий звір з широкими грудьми.
2. Зупинка на улюбленій поляні.
3. Лось іде до ополонки.
4. У льодяному полоні.
5. Спомин про вовчу зграю.
6. Два хлопчики приїхали по хмиз.
7. Хлопці рятують лося.
8. Пролунав постріл Шпичака.
9. Великого звіра звалив постріл.
10. Дитячий осуд скоєного дядьком.
11. Марні сподівання Шпичака.
  

Коментарі

Вчитися розом з учнями