11 клас українська література
02 квітня 
Класна робота
Ліна Костенко. «Недумано, негадано…» – інтимна лірика як спонука до роздумів про суть кохання. «По сей день Посейдон посідає свій трон…»: мотив єднання людини зі світом рукотворної краси (мистецтво) і природою. Зв’язок із античною міфологією
1.Перегляньте відео
2. Зобіть запис у зошит 
Тема: зображення ліричної героїні в кульмінаційний момент любові, коли вона, сп’яніла від щастя, шукає прихистку у вечоровому лісі і дає вихід емоціям.
 Ідея: оспівування всепоглинаючого, всеохоплюючого почуття кохання; утвердження думки про те, що світ прекрасний, якщо в ньому панує любов. Літературний рід: лірика Баба Ніна знає відповідь ... 
Жанр: ліричний вірш 
Вид лірики: інтимна 
Віршовий розмір: ямб 
Римування: суміжне 
Художні засоби 
Метафори: кадильниці світань; музика беріз; вечір пахне м’ятою; 
Риторичні оклики: Я п’яна, п’яна, п’яна на все своє життя! Кохання — всепоглинаюче, всеохоплююче почуття. 

«Недумано, негадано» — ідилія нерозривного кохання та страждання за майбутнє. Це освідчення в коханні. Почуття ліричної героїні такі глибокі — «до стогону, до сліз», і хочеться ввібрати кожен промінець, що випромінює коханий: «Ловлю твое проміння крізь музику беріз». Задушевність змальованої картини підтримується романтичним пейзажем на початку твору, який покладений на музику і став прекрасним романсом.

3. Перегляньте відео 
4. Зобіть запис у зошит 

Літературний напрям
модернізм
  


Ліна Василівна Костенко
(19 березня 1930)
  



Літературний рід
лірика
Вид лірики
філософська
Жанр
поезія
Провідний мотив
єднання людини зі світом рукотворної краси (античним мистецтвом) і природою.
Ідея твору
пошуки ліричним героєм справжнього, а не оманливого щастя; утвердження думки про те, що важливо зберегти довкілля чистим і красивим, насолоджуватися естетикою живого, справжнього, протистояти дрібному й бачити величне.
Головна думка
«Просто хочеться моря…
І богиню із піни, невзуту…»

Історія написання твору
вірш написано під впливом вражень від перебування на Сицилії. Цей острів у Середземному морі — «густий концентрат античності», тому для втілення художньої ідеї авторка використовує образи давньогрецької міфології; поезія входить до збірки «Річка Геракліта» (2011).

о. Сицилія (сучасне фото)

Характеристика строф твору
У першій строфі з'являється образ Посейдона — могутнього давньогрецького бога, володаря світових вод. У руці він тримає тризуб як символ влади над усім підводним царством. У метафоричному образі голубої «одіссеї реліктових крон» відтворено постійний рух вод, красу й вічність, а водночас і небезпеку моря.
У другій строфі земний світ, населений богами й духами, утілено в образах Фавна, Амура та Афродіти («виходить із піни антична гламур») як уособлення духів природи та кохання. Земний світ є також домівкою для людини, прекрасної й мужньої водночас.
У третій строфі відтворено небесну, божественну сферу в образах «величавого Парнасу» та Олімпу як символів високої поезії та верховної влади. Цікаво, що ці три світи не відмежовані один від одного: Афродіта, богиня кохання, виходить із води (за міфом, вона з неї народжена), а Пегас, чарівний крилатий кінь, що літає в небі, у міфі пов'язаний із Посейдоном.
Античний світ протиставлено сучасному — мінливому, небезпечному й дисгармонійному (четверта строфа). Його у творі символізують давньогрецькі чудовиська, уособлення небезпек технічного розвитку людства.
 

   


гора Олімп

Міфопростір у поезії
перша вертикальна вісь — небесний, земний і підводний світи. Цей міфопростір існує в єдності, гармонії і красі. Він нерукотворний, вічний і весь одухотворений, сповнений величі та спокою.
Друга вісь – часова, у якій відбувається перетікання минулого в теперішнє і майбутнє. Минуле довершене, теперішнє — це коротка мить спокою та краси («хочеться моря… І богиню із піни, невзуту»), майбутнє — руйнівне (танкер «розіллє муари мазуту»).


Контраст у творі
людина – природа, гармонія – дисгармонія, мить – вічність

Ліричний герой
у поезії прагне спокою, хоче оминути будь-які небезпеки й просто насолоджуватися красою моря.

Художні образи
казковий світ античної міфології: Посейдон, Фавн, Амур, Юнона, Пегас; сучасний світ, у якому на кожного чатує небезпека: символічний образ танкера, який будь-якої миті може зіпсувати живу красу чорними плямами мазуту.

Віршовий розмір поезії
4-стопний анапест

Особливості рими
чергування чоловічої і жіночої рими, внутрішня рима

Римування
перехресне


Художні засоби
епітети: голуба одіссея
метафора: танкер не наскочить на риф
персоніфікація: причаїлась і зваба, і згуба
метонімія: виходить із піни антична гламур
синекдоха: зачепивши крилом Посейдона
літота: виливаючи море із мушлі
гіпербола: понад хмари стоїть величавий Парнас
алітерація: [с] («По сей день Посейдон посідає свій трон»)
порівняння: Пегас, як фугас








Мушля





Коментарі

Вчитися розом з учнями